• Äppelkärna

Lära sig dansa vals?

Vi skulle vilja dansa vals efter bröllopsmiddagen, men undrar hur det är bäst att lära sig. Ingen av oss har någon tidigare erfarenhet, finns det ngn övningsdvd som är bra att lära sig med? Någon som har ett tips? Skrattande

• Svar på tråden Lära sig dansa vals?
  • Höstbröllop 2011

Kolla youtube kanske? Min blivande make är utbildad dansare på Balettakademien så vi har inte dte problemet Tungan ute Men jag skulle tro att youtube har en del, de brukar ha "tutorials" av allt möjligt från massage till att göra egna buketter etc.

Förresten, vals är superenkelt så det kommer ni fixa galant! Lycka till!

• Liina86

Någon kurs kanske? Vi ska gå på en kurs som är 3*1,5 h och kostar 300 kr. Första tillfället är i morgon så känns lite nervöst faktiskt

• Äppelkärna
    Höstbröllop 2011 skrev 2011-03-27 17:49:20 följande:
    Kolla youtube kanske? Min blivande make är utbildad dansare på Balettakademien så vi har inte dte problemet Tungan ute Men jag skulle tro att youtube har en del, de brukar ha "tutorials" av allt möjligt från massage till att göra egna buketter etc.

Förresten, vals är superenkelt så det kommer ni fixa galant! Lycka till!
    Tack för tipset! Pinsamt nog kom jag inte att tänka på youtube så det var ett bra tips Skrattande
    Skönt att höra att det är enkelt, känns mer peppande att börja öva nu!
  • Niini

Om man har tid så lär man sig först långsam vals  sen "vanlig" vals. Nyss hemkommen från första kurstillfället för vanlig vals o det var såååå mycket lättare när man gått en kurs i långsam vals före (jämför med de två par som var helt nya med "valsandet").

• Aniara4

Jag kan dansa bonnvals men skulle vilja lära mig wienervals - men det är ytterst tveksamt om både jag och mannen lyckas få till den snyggt till den stora dagen, så vi får nog förenkla!

• Äppelkärna
    Niini skrev 2011-03-27 20:25:03 följande:
    Om man har tid så lär man sig först långsam vals  sen "vanlig" vals. Nyss hemkommen från första kurstillfället för vanlig vals o det var såååå mycket lättare när man gått en kurs i långsam vals före (jämför med de två par som var helt nya med "valsandet").
    Det var ytterligare ett bra tips! Tycker de går så fort när jag ser brölopsvalsvideor så blir överlycklig när jag hör att det finns långsam vals Skrattande Kanske kan man lära sig det och helt enkelt dansa sakta på bröllopet. Eller så blir man dansbiten och fortsätter till snabbare vals, spännande!
    Aniara4 skrev 2011-03-27 20:28:08 följande:
    Jag kan dansa bonnvals men skulle vilja lära mig wienervals - men det är ytterst tveksamt om både jag och mannen lyckas få till den snyggt till den stora dagen, så vi får nog förenkla!
    Jag har faktiskt ingen aning om skillnaden mellan bonnvals och wienervals, men en förenklad version tilltalar mig! Flört
  • Aniara4

Wienervals är mycket tjusigare, men det går så attans fort!

• In Wonderland

Jag undrar också om det här med vals. Tror jag läste någonstans att det finns två typer av vals, tre stegs vals och fyra stegs vals. Stämmer det? Vilken är den lättaste? Den ni kallar bonnvals och långsam vals.

• Midvinterflicka

Vals går alltid i 3-takt, dvs 3 steg. Skillnaden mot vanlig vals och wienervals är att man roterar 180 grader, dvs ett halvt varv på 3 steg i wienervals. För att göra detta underlättar det om man har en rak hållning och att båda i paret lutar sig lite utåt, så att man bildar "en tratt", annars är det svårt att klara av rotationen. Genom att man roterar ett halvt varv hela tiden så kan man dansa på linje. Vanlig vals går mest runt runt och dansas mest på stället så att säga.

Jag antar att ni med långsam vals menar vanlig vals som bara dansas i ett långsammare tempo?

• pyret och snöflingan
    Äppelkärna skrev 2011-03-27 17:39:26 följande:
    Vi skulle vilja dansa vals efter bröllopsmiddagen, men undrar hur det är bäst att lära sig. Ingen av oss har någon tidigare erfarenhet, finns det ngn övningsdvd som är bra att lära sig med? Någon som har ett tips? Skrattande
    Tony Irving Dance Academy har väldigt duktiga lärare, de har fått min man att dansa och han gör det riktigt bra också!! Trots att han sa att han aldrig vill lära sig dansa eller att han inte kan dansa.. så det går visst..
    Privatlektioner kostar 3500 kr för 5 st men det är det värt. Det beror på vad man har för budget.
Svar på tråden Lära sig dansa vals?